שפת האמנות החדשה

התערוכה החדשה של החממה לאמנות מקום

המרכז לחינוך

חמישי, 31.03.22, 10:00

ראשון, 27.11.22

אוצר התוכנית: עוז זלוף
מנהלת התוכנית: אפרת פנר
פתיחת התערוכה: 31/03/22

נגיש

לפרטים נוספים:

04-6030800(שלוחה 4)

שתפו

 

פרויקט קהילתי ייחודי במוזיאוני חיפה:

"החממה לאמנות מקום"

תערוכה חדשה: שפת האמנות החדשה

פתיחת התערוכה: 23/05/22 | לשעות פעילות המוזיאון לחצו כאן

החממה לאמנות מקום | שבתאי לוי 24, חיפה

הכניסה ללא תשלום | הכניסה חופשית ללא צורך בהרשמה מראש

למופע תיאטרון בחממה - 24.06, 11:00 | 'המלון' | רינת גליקו יונה >>> לחצו כאן

שפת האמנות החדשה

אמנות-יחסים מוגדרת לא על ידי הצבה של אובייקטים אמנותיים להסתכלות כי אם על ידי מערכות היחסים שהיא מחוללת והקשרים האנושיים שהיא קושרת. עיקרה היא ההשפעה הבין אישית שמתקיימת בין האמן למשתתפים במהלך הפעולה שלו.

היצירות המוצגות כאן נסמכות על פעולות שקיימו אמנים אשר מתייחסות לחומרי היומיום כאיכות. סלוני בתים בשכונה, ערב במתנ"ס, סף הרחוב, הפגנה – הם זירות ההתרחשות של אמנות זו, הם הסטודיואים בהם יצרו האמנים.

שפת האמנות החדשה הזו מבקשת להגדיר מחדש את המקום של דיאלוג, שיתוף וחיבור אנושי במהלך האמנותי. בשונה ממהלכים מסורתיים של אמנות חברתית, אמנות-יחסים מבקשת להשפיע על המרכז, להשפיע על הדרך שבה אמנות נוצרת ולקבוע את מקומה כעיקרי במארג החיים היומיומי.

הנוכחות – היא חומר היצירה המרכזי שאיתה עבדו האמניות והאמנים, והיא הערך המוביל בסוגה אמנותית זו, שהודפת את הרעיון של אמנות שצריכה רק להיראות – אלא גם להיחוות ברגע האמת של היצירה.

סלון החממה הוא אתר התצוגה של אמנות שכזו, והוא גם מוקד התרחשות של מהלכים אמנותיים משתפים, מפגישים ומשוחחים. בית ליוצרים ופעולות של אמנות-יחסים.

משתתפות: טל כהן בכור, שקד מוכיח, ענת דרימר, מרב סודאי, תמר ניסים, דפנה מרקמן- זינמנס, מעין בוני.

 

התערוכה המרכזית : היחידה להצלת יצירת אבודות / טל כהן בכור

היחידה להצלת יצירות הינו פרויקט ייחודי שחרט על דגלו שימור אמנות מקומית של אמנים ואומניות, ידועים ואנונימיים אשר נשכחו מהתודעה והלב. היצירות המוצגות בתערוכה נאספו מהרחוב.

אחרות הושאלו או נתרמו מאנשים פרטיים שביקשו לשמור יצירת אמנות שלא מצאה בית או מעמד תצוגה הולם. "היחידה" היא טל כהן בכור, גננת אנתרופוסופית, אומנית ומשוררת שכחלק משגרת חייה נהגה לאסוף יצירות אשר הושלכו לרחוב, למכולות ופחים.

היא אוספת, מטפלת, מצלמת, וחוקרת את קורות חיי האמן או האומנית. אוסף היחידה הוא יצירת אמנות שלמה המעניקה לחלקיה חיים

חדשים.

על ידי קיומם של "אירועי אימוץ" ושיח עם קהל היא מחברת את הקהילה לאמנות באופן דינמי ופעיל ומקדמת רעיונות של קיימות, שימור ומורשת.

כהן בכור מספרת את סיפורי האומניות/ים בפורמטים שונים, שבסופם הקהל מוזמן לבחור ולאמץ יצירה ללא עלות.

האימוץ מתקיים תחת הבטחה מעוגנת בהסכם חתום, בו מתחייב המאמץ שלא להשליך, לסחור או להעביר את היצירה. אם אינו רוצה בה, הוא מחזירה ליחידה, למעגל האימוץ.

אוסף היחידה הוא אקלקטי.

החיבורים המקריים מבנים תמונה רחבה וגדולה.

האוסף, המתהווה ללא הרף, מהווה בסיס להרבה יחידות מחקר קטנות אשר יוצרות למידה בלתי פוסקת על המקום הישראלי והאמנות הישראלית.

 

לאתר "החממה לאמנות מקום" לחצו כאן

"החממה לאמנות מקום" של מוזיאוני חיפה הוא מרכז של יצירה, התנסות ולימוד של אמנות מובססת עשייה חינוכית וקהילתית. 

החממה כוללת תכניות לעידוד אמנים ואמניות ליצור בהקשר למקום ולקהילה, סדרת אירועים ומופעי מחול, תיאטרון, שירה ופרפורמנס מבוססי דיאלוג אנושי ומרחב תצוגה.

החממה היא מרחב התנסות ליצירת קשרים ולחיפוש אחר משמעות ותוכן ביחסים הסובבים את התוצר האמנותי.

הפנינו את המיקוד האמנותי מתצוגה של אובייקטים למהלך של פעולה ומפגש.

מטרתנו לטפח את הצורך של תושבי העיר באמנות, לחבר את האמנות לשגרת החיים המקומית. 

מטרה נוספת היא ליצור חוויות עומק לאמנים המשתתפים בפעולות השונות, חוויות שישפיעו על אמנותם ויצרו לה הקשר ושיוך לאנשים ולמקומות.

הצבנו אתגר כי ההתרגשות בתהליכי היצירה ותוצריהם תהיה מנת חלקם של המשתתפים, תושבי העיר, תוך שמירה על היצירות כאבן דרך משמעותית בדרכם האמנותית של האמנים.

 

אוצר התוכנית: עוז זלוף - אוצר ויוצר בין תחומי, אוצר תוכנית החממה וממובילי תנועת "תארבות". 

מנהלת התוכנית: אפרת פנר

 

"חיבור מוזיאוני חיפה לקהילה - הן קהילת האמנים והן הציבור בכלל, תהיה בשנים הקרובות יעד שאנחנו באמת מייחסים לו חשיבות. "חממת האמנים" שיוצאת היום לדרך היא פרויקט מרתק וכבר יש בי סקרנות עצומה לראות איך יתפתח, במיוחד לאור השנה המיוחדת העומדת בפנינו - שנת ה 70 למוזיאון חיפה לאמנות". מנכ"ל מוזיאוני חיפה יותם יקיר

למידע נוסף אנא השאירו פרטים וצוות המוזיאון ייצור עמכם קשר, תודה