תוכניות חינוכיות לילדי בתי הספר היסודיים

המרכז לחינוך

אירוע קבוע

נגיש

לפרטים נוספים:

04-6030800(שלוחה 4)

שתפו

הדרכות לילדי יסודי במוזיאוני חיפה

תשפ"ד

*ניתן להרשם להדרכות באמצעות מערכת הגפ"ן מספרו במאגר 14711

 

מי מפחד מהטבע? | מוזיאון חיפה לאמנות

כיתות א'-ו' 

סיור בתערוכה המרכזית "ואדי" מעלה שאלות ביחס לאדם ולטבע.

בחיפה הטבע בוואדיות והבנייה העירונית כה קרובים עד כי הגבולות ביניהם מטשטשים- חיות הבר צצות ברחובות העיר ובטיול בוואדי ניכרת ההשפעה של האדם על החי והצומח. 

דרך התבוננות ביצירות התערוכה נחקור את העולם המקביל של הוואדי ונגלה מה היה בעבר יחסו של האדם אל הטבע, מה הגישה שלנו כיום ונשאל את עצמנו- איך היינו רוצים שזה יראה בעתיד? בנוסף להדרכה ניתן לשלב סדנת יצירת חיה חיפאית בטכניקת הקולאז' או סדנת הכנת דיורמה.

 

"אדמה, מים, רוח, אש... וריקות" - חמשת האלמנטים שמרכיבים את היקום כולו | מוזיאון טיקוטין לאמנות יפנית

כיתות א' - ו'

נצא למסע בעקבות חמשת האלמנטים שמרכיבים את היקום- אדמה, מים, רוח, אש, וריקות. נתמקד בזיהוי צורות בסיסיות ביצירות השונות. דרך משחק, יצירה ושאילת שאלות מעוררות מחשבה ומותאמות גיל, נחקור את יחסי הגומלין בין האלמנטים השונים וכיצד לזהות אותם גם בחיי היומיום. 

 

תערוכת הפרח מבט היסטורי וחדש | מוזיאון העיר חיפה

כיתות א'-ו' 

התערוכה החדשה במוזיאון העיר נסובה סביב הפרח, נלמד על ההיסטוריה הישראלית- משליחת פרחים מיובשים לילדי הגולה בשנות הקמת המדינה, ועד קמפיין פרחי הבר המוגנים.

נפגוש את הפרח דרך אמנות, בוטניקה, ספרות ותרבויות זרות. ההדרכה בתערוכה כוללת ציור בחושך, משחקים ופעילות דיגיטלית. בנוסף להדרכה ניתן לבחור סדנת יצירה כמו הכנת פרחי נייר, ציור צומח בצבעי מים, הדפסת פרחים ועוד.

 

המוזיאון הראשון שלי | המוזיאון הימי הלאומי

כיתות א' – ב'

מהו מוזיאון ימי היסטורי ולמה הוא נחוץ? מאיפה הגיעו המוצגים אל המוזיאון, וכיצד כל מה שמוצג בו קשור לים? ומה אמת ומה אגדה אודות הפיראטים המפורסמים? ההדרכה משלבת פעילויות משחק, תנועה והתנסות.

 

הצילו! | המוזיאון הימי הלאומי

כיתות ג' – ו'

התערוכה נוגעת במערכת היחסים שבין האדם והים, ובסוגיות סביבתיות ואקולוגיות. סיפורם של אלי ים קדמונים מהעת העתיקה, אמונות ימאים, ועד לגרטה טונברג ופעילי סביבה ימית בימינו.

 

סיפורה של הספנות העברית | המוזיאון הימי הלאומי

כיתות ג'-ו' (מומלץ לקראת יום העצמאות)

נבקר בתערוכה החדשה בנושא הספנות העברית, נלמד על חזון הספנות לפני קום מדינת ישראל, על הניסיונות הראשונים להקמת חברות ספנות ועל תרומתן לבנייה ויישוב הארץ. נכיר ספינות שונות כגון ספינות מעפילים, ספינות סוחר וספינות תענוגות ואת הסיפורים המיוחדים שמאחוריהן, ואנשי מפתח בתחום הספנות העברית. 

 

קסם ההדפס | מוזיאון הרמן שטרוק

כיתות ד'- ו'

המבנה ההיסטורי הייחודי- בית הרמן שטרוק תוכנן על ידי האדריכל אלכסנדר ברוואלד- אחד האדריכלים החשובים שפעלו בארץ בשנות ה-20.
בהדרכה, נתבונן במבנה הייחודי,
נסייר בתערוכה החדשה של הרמן שטרוק- אחד מאמני ההדפס החשובים בגרמניה ובישראל. דרך התבוננות בסדרות ההדפסים והשונות ביניהם, נלמד עקרונות מרכזיים בהדפס: קומפוזיציה, צבע, טקסטורה ועבודה בשכבות. 

לאחר הסיור במוזיאון ניתן לבחור סדנת יצירה המשלבת כלים ייחודיים כמו הדפס תחריט במחט יבשה והדפסה באמצעות מכבש, או מונו- טייפ טכניקה המשלבת ציור ידני והדפסה. 

 

פעם היו פה טמפלרים | מוזיאון העיר חיפה

כיתות ד'-ו'

דרך משחק בריחה במרחב הפתוח נלמד מי היו הטמפלרים, מדוע הקימו את מושבתם הראשונה דווקא בחיפה וכיצד שינו את פני היישוב בארץ ישראל.

 

ארכיאולוגים צעירים במעבדת הארכיאולוגיה | המוזיאון הימי הלאומי

כיתות ד'-ו' (לימודי מולדת, זהות יישובית, היסטוריה)

מי היה פה לפנינו, מדוע בחרו במקום זה וכיצד חיו? נכיר את האתר הארכיאולוגי החשוב ביותר של חיפה הנושק לים – תל שקמונה.

בסדנה נלמד בסדנת הארכיאולוגיה החדשה על אופן עבודתו של הארכיאולוג ממציאת הממצא באתר ועד הפרסום והתצוגה לקהל, נתנסה בחקר ממצאים ארכיאולוגיים מחרס ונתחקה אחרי התרבות והתקופה ממנה הגיעו ומה ניתן ללמוד מהם על האתר בו נמצאו.

 

אדם וסביבה | מוזיאון חיפה לאמנות

כיתות ה' – ו'

הסיור בתערוכה "ואדי" יתמקד בשינויים הגיאוגרפיים והאקולוגיים שהתרחשו, כפי שמשתקף ביצירות המציגות "מבט על" של חיפה והסביבה. נחקור את השוני והדמיון בין ציורים ומפות עתיקות של האזור מצד אחד ובין אמנות עכשוויות מהצד השני. האם בעקבות ההתפתחות הטכנולוגית אנחנו יודעים יותר מבעבר? מה אפשר לגלות דרך התערוכה על הנוף שהשתנה? ושאלת השאלות- מה אנחנו עושים בתור חברה עם הידע שצברנו? ניתן לשלב את הביקור במוזיאון עם סדנת הכנת דיורמה או סדנת יציקת גבס.

 

איך נדע לנווט בעולם? | המוזיאון הימי הלאומי

כיתות ה' (לימודי גיאוגרפיה)

איך הומצא הוויז של הים? המפה ככלי להכרת העולם והחברה האנושית, מכשירי ניווט אסטרונומי ואיך השפיעו על תקופת התגליות הגדולות בימאות.

בנוסף, נכיר את הים התיכון שאנחנו שוכנים לחופיו מבחינה גיאוגרפית, תרבותית והיסטורית. נכיר את הארצות השוכנות סביבו כיום ואת התרבויות העתיקות שהתקיימו לפניהן לאורך ההיסטוריה ויחסי הגומלין ביניהן.

 

גוף ונפש ביון העתיקה | המוזיאון הימי הלאומי

כיתות ו' (לימודי היסטוריה)

ערש התרבות המערבית כפי שמשתקפת בממצאים עתיקים במוזיאון, ויחסיה עם התרבות היהודית הקדומה.

 

תכנית ייחודית לשנת מצווה, כיתות ו', ז'

סיור במוזיאון וסדנת מדפיסים שורשים | מוזיאון הרמן שטרוק

במהלך הסיור במוזיאון נבקר בסדנת הכריכה. נשוחח על בעלי המלאכות המסורתיות שעוברות מדור דור, מאב לבנו.  

בסדנה נדפיס גבי כריכת עץ במגוון טכניקות- הדפס באמצעות שבלונות, חותמות והטבעת חום באמצעות מכשיר הזיהוב. 

כל תלמיד יעצב וייצור כריכה מרשימה לספר השורשים.

 

 

בנוסף קיימות תכניות ייחודיות בגפ"ן, ניתן לקבל מידע נוסף במחלקת חינוך:

  1. בית הספר משתלט על המוזיאון – ביקורים קבועים בהם המורה של הכיתה מוביל/ה את ההדרכה.
  2. סמסטר במוזיאון – סמסטר של ימיי לימוד בין המוזיאונים השונים בהדרכת צוות החינוך של המוזיאון
  3. השתלמות בית ספרית לצוות ההוראה

 

 

פרטים נוספים והזמנות: 04-9115944

למידע נוסף אנא השאירו פרטים וצוות המוזיאון ייצור עמכם קשר, תודה